torsdag 29 juli 2010

Kastlöst skitjobb


Igår när jag sappade på TVen (jodå, jag har fått en fjärrkontroll) Så stannade jag på en kanal som handlade om kvinnor i Indien. Det var uppror i en by för kvinnorna vägrade gifta sig om inte männen hade toalett. Det var en man som hade fått nobben tre gånger och han var måttligt road över att behöva bygga en toalett för att få en kvinna.

Man fick följa kvinnor i deras berättelse hur de utförde sina behov. De skulle ta sig ganska långt iväg till träden för att utföra sina behov. Oftast sket de på sig och kläderna blev smutsiga. Bajset låg överallt och när de trampade på gamalt så förde de mycket bakterie med sig och fick även in det i sin kropp. Masksjukdomar är ett stort problem.

Man tror ju inte det är sant - 2010. Jag slutade sappa och fortsatte titta...

En ung kvinna som var kastlös hade fått i uppdrag att sopa undan avföring i folks hem. Hon gick där med ett runt fat och en kvast ris och tog upp andras skit. Hon var ofta sjuk och ingen ville vara nära henne - men det var hennes livsuppgift. (nu bubblar det i mig igen på alla dessa jävla religioner som förtrycker)

Makalöst att Indien inte har kommit längre....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar