lördag 31 juli 2010

Konst(igt)

Karlskronas vackraste plats är Borgmästarekajen med dess fjärd. Här har man nu byggt ett stort Hotell som stör det vackra visuella. Det för ju alltid något gott med sig får man hoppas. Om jag nu lägger hotellbygget åt sidan och accepterar att det faktiskt finns där och att jag varje morgon tar den rundan eller kväll för att bara få en blick över det faktum att jag bor i en otrolig vacker stad med havet runt om. Så är det en sak som inte är klokt med detta nya bygge.

Hotellet ligger intill kajen och man måste gå upp på ett trädäck intill Hotellet för att följa kajen. Här finns bänkar så att man kan åtnjuta den vackra vyn. Alltså, jag blir nästan religös när vattnet ligger spegelblank mellan kobbar och skär. Det gör nästan ont så vackert. Nu har ni förstått att jag är frälst? :))

Vad har man gjort då? Jo man har anlitat en konstnär som har gjort ett konstverk med stenblock (x antal ton) och mellan dessa stenblock finns glaskonst med havsmotiv. Säkert kostat miljoner.

Men vad fan är det som fattas?!?!!!!!!

Varför i helvete ska man ha ett konstverk med havsmotiv på den vackraste platsen i Karlskrona. Då tycker jag att man inte fattat någonting. Här behövs inget - platsen är fulländad med sin vy. Det roligaste är att de satt bänkarna och med kostverket framför så att det verkligen skymmer fjärden. Alltså, hur fan har man tänkt? Bort med skiten och sätt det på en plats där man behöver något vackert att titta på. Där konsten får fylla en funktion och inte tvärtom.

Fan vad konstigt det är när människor inte tänker...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar